مراقبت از دندان شیری کودک
همه چیز برای مراقبت از دندان شیری کودک

دندان های شیری اولین دندان های کودک است که از شش ماهگی رشد می کند و تا سن سه سالگی نیز رشد آنها ادامه دارد. این دندان ها نقش بسیارمهمی را روش رشد و تغذیه فرزندتان دارد به همین دلیل نیز به اندازه دندان های دائمی باید از آنها مراقبت شود. درواقع تمامی تلاش خود را باید در حفظ سلامت دندان های شیری داشته باشید تا دندان های دائمی نیز به موقع و درست رشد کنند. درادامه بیشتر درباره مراقبت از دندان شیری کودک صحبت می کنیم.

آیا مراقبت از دندان شیری کودک اهمیت دارد؟

کودک 20 دندان شیری دارد که روی رشد صورت و فک به صورت مستقیم تاثیر می گذارد. این دندان ها تا سن هفت سالگی در امور مختلفی نظیر صحبت کردن، جویدن غذا و… به وی کمک می کند. درواقع دندان های شیری کمک می کند تا بعدها دندان های دائمی به خوبی در جای خود قراربگیرند و پیش زمینه رشد دندان های دائمی را آماده می کند. از دست رفتن زودرس دندان های شیری باعث می شود تا دندان های کناری لق شوند و در نتیجه آسیب ببینند.

مراقبت از دندان شیری کودک

تمیز کردن دندان های شیری کودک

در دوران کودکی فرزندتان نمی تواند دندان های خود را به خوبی تمیز کند به همین دلیل نیز بهتراست خودتان در این زمینه به وی کمک کنید. دقت کنید کودک شکلات و تنقلات زیادی را مصرف می کنند پس دندان هایشان نسبت به بزرگسال با سرعت بیشتری خراب خواهندشد.

پس به محض اینکه اولین دندان های شیری کودک رویش پیداکرد، بهتراست به خوبی آنها را تمیز کنید. درابتدا می توانید برای تمیزکردن دندان ها از یک پارچه تمیز کمک بگیرید. بعدها در سن یک سالگی به بعد می توانید از مسواک هایی با موهای صاف و نرم کمک بگیرید. پس از دوسال و نیم می توانید برای تمیزکردن دندان های وی از خمیردندان و یک مسواک استاندارد استفاده کنید. البته در این روند به کودک خود بیاموزید که به هیچ عنوان نباید خمیردندان را ببلعد.

بررسی عادات بد دهانی کودک

برخی از عادات بدی که کودک دارد، می تواند سلامت دندان های شیری را به خطر بیندازد. به همین دلیل نیز بهتراست شما هم اطلاعات کافی درباره این عادات بد داشته باشید.

خوردن ناخن

این عادت معمولا از سن دوسالگی در کودکان بروز پیدا می کند. همین عادت بد می تواند سبب خراب شدن دندان های جلویی کودک و فرسایش آنها شود.

مکیدن انگشت

مکیدن انگشت یکی از عادت هایی است که حتی در نوزادان تازه متولدشده وجوددارد. البته دقت داشته باشید در سنین پایین خیلی نگران کننده نیست و خودبه خود نیز از بین می رود.  با این حال اگر پس از دوسال هنوز هم ادامه دار شد، می تواند مشکلاتی را برای فک در سن بالاتر ایجادکند. به همین دلیل نیز باید هرچه سریعتر به دندان پزشک مراجعه کنید تا از ادامه دارشدن آن جلوگیری شود.

دندان قروچه

دندان قروچه یکی از دیگر عادت های بدی است که باید در جریان مراقبت از دندان های شیری کودک به آن توجه شود. واردکردن فشار زیاد به دندان ها سبب ساییدگی دندان و آسیب دیدگی آنها خواهدشد. به همین دلیل نیز بهتراست برای درمان آن از دندان پزشک اطفال مشورت بگیرید.

هریک از این عادات بد دهانی باید به موقع شناسایی شده و برای درمان آنها اقدام شود. درغیراین صورت می تواند تاثیرات بسیاربدی را روی دندان های شیری کودک بگذارد و بعدها نیز ظاهر دندان های دائمی را نیز به کلی خراب کند.

مهم ترین نکات برای مراقبت از دندان شیری کودک

برای مراقبت از دندان شیری کودک لازم است نکاتی را بدانید و برهمین اساس نیز عمل کنید. درادامه نکاتی که در این زمینه به شما کمک می کند را بررسی خواهیم کرد.

مراقبت از دندان شیری کودک

استفاده از مسواک مناسب

یکی از مهم ترین نکات برای مراقبت از دندان شیری کودک ، استفاده از یک مسواک مناسب است. دقت داشته باشید مسواکی که برای کودک استفاده می کنید باید کاملا سایز دهان کودک شما باشد. برس های به کاررفته در این مسواک نیز باید به اندازه کافی نرم و البته گرد باشند تات استفاده از آن برای کودک راحت باشد.

برای تعویض مسواک کودک نیز نباید تنها به تغییر ظاهر آن اکتفا کنید بلکه لازم است شما نهایتا هر چهار ماه  این مسواک را تعویض کنید. مسواک های پوسیده نه تنها برای استفاده کودک مفید نخواهدبود بلکه می تواند به دندان ها آسیب بزند.

استفاده از خمیردندان مناسب

در سنین پایین برای مراقبت از دندان شیری کودک عملا شما به هیچ عنوان نباید از خمیردندان استفاده کنید. تنها می توانید مسواک را خیس کرده و به دندان های کودک بکشید. اما اگر تصور می کنید دندان های کودک در معرض پوسیدگی قراردارند، می توانید از خمیردندان هایی که دارای کمی فلوراید هستند برای تمیزکردن دندان ها کمک بگیرید. البته بین سن سه تا شش سالگی نیز حتما باید به اندازه یک نخود از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان برای کودک را باید خیلی زود آغاز کنید. درواقع بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان زمانی است که دندان های عقبی کودک به هم می چسبند. به صورت کلی شما می توانید از سن سه سالگی به بعد که تنها با مسواک زدن نمی شود، فضای بین دندان ها را تمیزکرد از نخ دندان کمک بگیرید.

استفاده از نخ دندان برای کودک نیز قواعد خاص خود را دارد که بهتراست از قبل اطلاعاتی را درباره آن داشته باشید.

عدم استفاده از نوشابه های گازدار

به هیچ عنوان به کودک خود نوشابه و موادقندی این چنینی ندهید که بیشترین میزان تخریت را روی دندان های شیری دارد.

قطع شیر شب

یکی از دیگر مواردی که باید در مراقبت از دندان شیری کودک بدانید، قطع کردن شیرشب است.شیر دارای موادقندی است به همین دلیل نیز زمانی که به مرور از آن استفاده می شود، سبب پوسیدگی دندان ها خواهدشد. پس سعی کنید در زمان مناسب شیردادن کودک را قطع کنید و اگر هم شب هنگام به فرزندتان شیر می دهید، حتما پس از شیر به کودک آب بدهید تا قند روی دندان ها از بین برود.

شما می توانید برای مراقبت از دندان شیری کودک ، تمامی نکات بیان شده را به خوبی رعایت کنید.