مهم ترین نکات نگهداری نوزاد تازه متولدشده تا 40روز

زمانی که عضو جدیدی وارد خانواده می شود، مسئولیت های جدیدی به دوش اعضای خانواده مخصوصا پدر و مادر می گذارد.نوزاد تازه متولدشده نیاز به مراقبت های بسیارزیادی دارد تا بتواند با دنیای بیرون ارتباط برقرارکرده و مراحل رشد را به خوبی طی کند. این موضوع می تواند برای مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، چالش برانگیز باشد. اگر شما هم باردار هستید و نگران مراقبت های پس از تولد نوزادید، در ادامه همراه ما باشید. ما سعی می کنیم در این مقاله بیشتر دراین باره صحبت کنیم تا بعدها در مواجهه با موقعیت های مختلف اطلاعات کافی درباره مراقبت از نوزاد داشته باشید.

نوزاد تازه متولدشده

مهم ترین نکات مراقبتی برای نوزاد تازه متولدشده

نوزاد تازه متولدشده وزن بسیارکمی دارد از این رو نیز دست و پای وی بسیارظریف است. به همین دلیل نیز اغلب پدر ومادرها نسبت به نگهداری وی ترس دارند. نوزاد نمی تواند هیچگونه حمایتی از خود داشته باشد از این رو نیز باید مراقبت های زیادی از وی لحاظ شود.

مراقبت از بندناف

جنین در زمان بارداری از طریف بندناف تغذیه می کند و این بند پس از زایمان با کمک یک گیره مسدود می شود. بندناف پس از تولد هیچگونه عصبی ندارد از این رو نیز به هیچ عنوان آسیبی به کودک نخواهدرساند. دقت داشته باشید از مهم ترین مراقبت از نوزاد تازه متولدشده باید داشته باشید، مربوط به همین بندناف می شود. شما باید بندناف را تمیزکرده و کاملا خشک نگه دارید تا به مرور جداشده و بیفتد. در صورت مشاهده هرگونه ترشحات قرمزرنگ و خون آلود به متخصص کودکان مراجعه کنید.

ازجمله مراقبت هایی که باید در این زمان صورت گیرد، این است که پوشک نوزاد را پایین تر از بندناف ببندید. جریان هوا به خشک شدن بندناف کمک می کند. دقت داشته باشید بسیاری از افراد برای تمیزکردن بندناف از الکل استفاده می کنند که کار اشتباهی است و خود می توانند سبب بروز عفونت شود.

به صورت کلی خشک شدن بندناف بین یک تا دو هفته طول می کشد. سعی کنید در این مدت زمان کودکتان را زیاد حمام نکنید تا بندناف به صورت کامل خشک شود.

درست قنداق کردن کودک

یکی دیگر از مراقبت هایی که می تواند در آرام کردن نوزاد تازه متولدشده به شما کمک کند، درست قنداق کردن وی است. نوزاد پس از تولد ارتباط خوبی با محیط اطراف ندارد از این رو نیز ممکن است بی قراری کند. شما می توانید با درست قنداق کردن وی حسی که وی در شکم مادر داشته است را به او القا کنید. این موضوع تاثیر بسیارزیادی را در آرام کردن وی می گذارد.

شیردادن درست و اصولی

اگر برای بار اول مادرشده اید و تجربه ای در این زمینه ندارید، شیردادن نوزاد برای شما چالش برانگیز خواهدبود. اما باید بدانید که شیردادن نوزاد به خصوص در ماه های اولیه اهمیت بسیارزیادی دارد و حتی بوی مادر می تواند تاثیر بسیارزیادی را در آرام کردن وی داشته باشد. بالشتک شیردهی یکی از مهم ترین لوازمی است که باید برای سیسمونی کودک خریداری کنید و در این زمینه به شما کمک زیادی خواهدکرد.

نوزاد تازه متولدشده باید هر 5 ساعت تا دویست گرم شیر را دریافت کند. حتی می توانید در برخی از موارد برای راحتی خودتان می توانید شیر را بدوشید و در شیشه بریزید. بدین ترتیب فرزندتان روش های دیگر را نیز برای خوردن شیر امتحان خواهدکرد و شما می توانید به کارهای روزمره رسیدگی کنید.

خواباندن کودک

حتما در روزهای پس از زایمان کار بی خوابی زیادی را تجربه خواهیدکرد، زیرا کودک باید الگوی خواب مناسبی را تجربه کند. معمولا در این زمان تلاش بسیارزیادی را برای خواباندن کودک خواهیدداشت با این وجود ممکن است بازهم کودک شما روزها خواب و شب شما را بیدار نگه دارد. حتما نوزاد را کنار مادر بخوابانید زیرا نوزاد این موضوع را کاملا حس می کند و به وی احساس امنیت می دهد. به همین دلیل نیز می توانید از انواع تخت کنار مادر برای بدو تولد نوزاد استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید الگوی خواب کودک را درست کنید، ازمعجزه نور غافل نشوید. بدین منظور روزها اتاق را کاملا روشن نگه داشته و شبها تاریک کنید. بدین ترتیب کودک می تواند تفاوت شب و روز را درک کند، سپس به مرور الگوی خواب وی نیز منظم خواهدشد.

نوزاد تازه متولدشده

تعویض پوشک نوزاد

نوزاد تازه متولدشده دست و پای بسیارظریفی دارد از این رو نیز حتما برای تعویض پوشک و لباس های وی ترس خواهیدداشت. دقت داشته باشید برای تمیزکردن کودک باید از دستمال مرطوب های بدون عطر استفاده کرده و اینکار را از جلو انجام دهید. این موضوع به خصوص در نوزاد دختر اهمیت بسیارزیادی دارد و بروز عفونت در وی جلوگیری خواهدکرد.

هنگام بستن پوشک نوزاد تازه متولدشده به هیچ عنوان پوشک را روی بندناف نبندید. زیرا این کار می تواند باعث فشار به بندناف و خونریزی آن شود.

با رعایت مراقبت هایی که در این بخش به آن اشاره کردیم، مسلما فرزندتان به سلامت مرحله نوزادی را طی خواهدکرد.