درمان کولیک نوزاد
رازهای درمان کولیک نوزاد…

گریه کردن نوزاد در بدو تولد امری طبیعی است و دلیل عمده آن نیز عادت نداشتن به شرایط زندگی بیرونی می باشد. اما در این میان برخی از نوزادان با اینکه سالم هستند اما گریه غیرعادی دارند که والدین را کلافه می کند. به این شرایط در نوزاد کولیک گفته می شود که نوزاد مانند سایرین رشد کرده و اما در طول شبانه روز بیشتر از سه ساعت گریه می کند. کولیک درمان خاصی ندارد و مرورزمان از بین برود با این وجود شما می توانید با برخی از روش ها به بهترشدن حال نوزاد کمک کنید. درادامه اطلاعات بیشتری درباره روش درمان کولیک نوزاد به شما ارائه می کنیم. همراه ما باشید.

درمان کولیک نوزاد

چه تفاوتی بین گریه معمولی و گریه کولیک وجوددارد؟

اگر به تازگی و برای اولین بار مادر شده اید شاید نتوانید تفاوتی بین گریه کولیکی و گریه معمولی قائل شوید. در بسیاری از موارد نوزاد برای پاسخ دادن به نیازهایشان گریه می کند در این حالت اگر بتوانید به نیازهای وی پاسخ دهید، می توانید او را آرام کنید. اما گریه کولیکی به صورتی است که شما به هیچ عنوان نمی توانید فرزندتان را آرام کنید.

پس بهتراست قبل از اینکه دنبال روش های درمان کولیک نوزاد باشید ، ابتدا مواردی که ممکن است برای وی ایجاد ناراحتی کند را بررسی کنید ازجمله اینها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا کودک شما گرسنه است؟
  • آیا احساس گرما و یا سرما دارد؟
  • آیا نیاز دارد تا پوشک او را تعویض کنید؟
  • آیا علائم دیگری را نیز نظیر تب به همراه گریه دارد؟

با پاسخ به این سوالات می توانید تشخیص دهید که نوزاد شما مبتلا به کولیک هست یا خیر؟

با روش های درمان کولیک نوزاد آشنا شوید

همانطور که در بخش های قبلی بیان کردیم کولیک نوزاد درمان خاصی ندارد و اما شما می توانید با برخی از روش ها تا حد بسیارزیادی به درمان وی کمک کنید.

درمان کولیک نوزاد

قنداق کردن نوزاد و تاب دادن وی

یکی از روش هایی که از زمان های بسیاردور برای آرام کردن نوزاد از بدو تولد مورد توجه بوده استفاده از قنداق است. درواقع قنداق کردن می تواند آرامشی که نوزاد در داخل شکم مادر تجربه کرده است را به وی انتقال دهد از این رو نیز می تواند در درمان کولیک نوزاد نیز موثر باشد.

دقت داشته باشید پس از قنداق کردن نوزاد وی را به یک سمت بچرخانید و تکان دهید. تاب دادن مداوم نوزاد نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای این منظور و جلوگیری از خستگی می توانید از گهواره دستی و یا برقی استفاده کنید.

استفاده از صدای سفید

از راحت ترین روش های درمان کولیک نوزاد می توان به استفاده از صدای سفید اشاره کرد. شاید برای شما تعجب آور باشد و اما برخی از نوزادان با صداهای به ظاهر نابه هنجار احساس آرامش می کند. ازجمله این صداها می توان به صدای سشوار، جاروبرقی، پنکه و کولر اشاره کرد. شما می توانید هریک از این صداها را برای آرام کردن نوزادتان امتحان کنید و ببینید که با کدام یک احساس راحتی بیشتری دارد. این صداها را می توانید به راحتی از اینترنت دانلود کنید.

روی پا قراردادن نوزاد

بسیاری از مادربزرگ هایمان برای آرام کردن نوزاد، وی را روی پاهایشان می گذاشتند و برایش لالایی می خوانند. شما نیز می توانید از همین روش برای درمان کولیک نوزاد استفاده کنید. دقت داشته باشید اگر صداهای سفید نمی تواند تاثیری را روی آرام کردن نوزاد داشته باشد، بهتراست وی را به یک محیط آرام انتقال دهید. سپس نوزاد را روی پاهای خود قراردهید به صورتی که شکم وی روی پای شما قراربگیرد.در این حالت وی را نوازش کرده و برایش لالایی بخوانید.

ماساژ دادن نوزاد

از دیگر روش های درمان کولیک نوزاد می توان به ماساژ دادن وی اشاره کرد. دقت داشته باشید که ماساژ نوزاد با افراد بزرگسال متفاوت است و باید با احتیاط کامل صورت بگیرد. برای ماساژ دادن نوزاد دست خود را روی قسمت میانی بدن وی قرارداده و به آرامی و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. این کار کمک می کند تا گاز محبوس شده در شکم نوزاد خارج شود از این رو نیز به درمان گریه وی نیز کمک خواهدکرد. می توانید برای آرامش بیشتر نوزاد در هنگام ماساژ از روغن زیتون نیز استفاده کنید.

حمام آب گرم

برای درمان کولیک نوزاد می توانید نوزادتان را به حمام ببرید. حمام آب گرم می تواند در تسکین دردها بسیارموثر باشد. البته اگر از حمام کردن نوزاد ترس دارید، می توانید از گرم کردن موضعی استفاده کنید. برای اینکار یک حوله را گرم کرده و در بخش شکم و پشت نوزاد قراردهید تا بتوانید درد وی را آرام تر کنید.

تغذیه درست نوزاد

در بسیاری از موارد تغذیه نادرست نوزاد سبب تشدید گریه وی می شود از این رو نیز بهتراست به صورت اصولی اینکار را انجام دهید. اگر نوزاد شما کولیکی است برای درمان وی در هنگام شیردادن سعی کنید لقط از یک پستان به وی شیر دهید. پس از اتمام آن و خالی شدن پستان، تغذیه از دیگری را آغاز کنید. همین کار ساده سبب می شود تا بخش آخر شیر مادر که چربی بیشتری دارد به نوزاد برسد از این رو نیز احساس سیری بیشتری خواهدداشت. از طرف دیگر با این روش هوای اضافی وارد معده نوزاد نخواهدشد پس از بروز نفخ جلوگیری خواهدکرد.

دقت داشته باشید اگر نوزاد شما شیر خشک مصرف می کند و مبتلا به کولیک است باید با مشورت پزشک نوع شیرخشک وی را تعویض کنید. البته نحوه شیرخوردن نوزاد نیز می تواند در نفخ کردن وی تاثیر بگذارد. درواقع شیر نباید خیلی سریع از سوراخ خارج شود، تندشیرخوردن نوزاد خود می تواند مهم ترین عامل نفخ باشد.

با بررسی روش هایی که از درمان کولیک نوزاد بیان شد شاید نتوانید این مشکل را به صورت صددرصد حل کنید اما مسلما می ‌توانید وی را از قبل آرام تر کنید. ازاین رو نیز بهتراست قبل از هر چیزی آرامش خود را حفظ کرده و موارد بیان شده را یک به یک اجرا کنید، مطمئن باشید که نتیجه بسیارخوبی خواهیدگرفت.