دل درد نوزاد
علت دل درد نوزاد و روش های درمان آن

دل درد یکی از شایع ترین دردهای بین نوزادان است که کاملا طبیعی است. سیستم گوارشی نوزاد در ابتدای تولد درگیر یادگیری فرایند دفع و تغذیه می‌شود و مسلما طول می‌کشد تا بتواند با شرایط جدید کنارآید. البته سیستم گوارشی کودک درحال رشد است و مسلما پس از گذشت مدت زمانی مشکل کولیک و یا دل درد نوزاد خودبه خود حل خواهدشد.  در این مطلب می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره علت دل دردنوزاد و روش های درمانی آن به شما ارائه کنیم. همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

دل درد نوزاد

بررسی علل دل درد نوزاد

دل درد نوزاد می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد که بیشتر برای کمک به رفع آنها بهتراست بیشتر با آنها آشنا شوید. در ادامه به اختصار علل دل درد نوزاد را بررسی می‌کنیم.

دل درد ناشی از گازمعده

ممکن است در حین شیرخوردن و یا فرایند هاضمه،هوا وارد شکم نوزاد شده و همان جا حبس شود. این موضوع می‌تواند سبب بروز دل درد در نوزادان شود. در این حالت شکم نوزاد حالت بادکنکی را دارد که به روده های وی فشارواردکرده و ایجاد درد می‌کند.

برای اینکه متوجه شوید آیا دل درد نوزاد در اثر این عامل ایجادشده است یا خیر، بهتراست به شکل ظاهری شکم وی دقت کنید. معمولا  در این حال شکم نوزاد متورم می‌شود و وی به خاطر درد فراوان مدام خود را پیچ و تاب می‌دهد. در این حالت کودک بی قراری می‌کند و نق می‌زند، بدین ترتیب باد بیشتری وارد روده های خود می‌کند. این نوع دل درد در بین 6تا8 هفتگی نوزاد به اوج خود می‌رسد و اما بعدها با رشد نوزاد به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

درمان دل درد نوزاد ناشی از نفخ

شاید از خود بپرسید در این حالت چه کاری را می‌توانیم برای بهبود نوزاد انجام دهیم؟ در این حالت باید تلاش کنید گاز موجود در معده نوزاد به خوبی تخلیه شود. شما می‌توانید نوزاد را بخوابانید و پاهای وی را به حالت دوچرخه حرکت دهید. اینکار را باید چندین بار تکرارکنید.

اگر این حالت به درمان نوزاد شما کمک نکرد می‌توانید از قطره سایمیتیکون نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید استفاده از این قطره هیچ ضرری برای نوزاد ندارد و می‌توانید آن را بدون نسخه پزشک نیز از داروخانه تهیه کنید. اگر استفاده از این قطره هم برای نوزاد افاقه نکرد، بهتراست با تشخیص پزشک برای وی از شیاف گلیسیرین استفاده کنید. البته استفاده از این شیاف نیز ضرری برای کودک ندارد و اما برای خرید ان از داروخانه نیاز به نسخه پزشک دارید.

دل درد نوزاد

بیرون ریختن بزاق دهان

یکی دیگر از علل دل درد نوزاد، بیرون ریختن بزاق دهان وی می‌باشد که پزشکان از آن به عنوان رفلاکس معده یاد می‌کنند. در ابتدای تولد دستگاه گوارش نوزاد هنوز به صورت کامل رشد نکرده است، از این رو شیری که نوزاد می‌خورد دوباره به دستگاه گوارش وی بازمی‌گردد. اگر نوزاد خیلی گرسنه باشد و به سرعت شیربخورد ، این حالت بیشتر در وی اتفاق می‌افتد. همین اتفاق ساده می‌تواند از علل دل درد نوزاد طلقی شود.

درمان دل درد نوزاد ناشی از کاهش اسیدمعده

حال باید ببینیم چطور می‌توان از بروز رفلاکس در نوزاد جلوگیری کرد؟ با چند اقدام ساده می‌توانید از بروز دل درد نوزاد جلوگیری کنید.  در هنگام شیردادن نوزاد بهتراست کمی وقفه بیندازید و آروغ وی را بگیرید، با اینکار به فرایند هضم غذا نیز کمک کرده‌اید.

پس از پایان شیردادن نوزاد نیز حتما سعی کنید که نوزاد آروغ بزند. اگر به راحتی پس از اتمام غذا آروغ نمی‌زند، بهتراست حالت بدنی خاص وی را برای راحتتر آروغ زدن پیداکنید تا از رفلاکس وی جلوگیری کنید. برای مثال می‌توانید کودک را روی یک پهلو بخوابانید و به خوبی پهلوهای وی را مالش دهید. حتی می‌توانید پس از اتمام شیردادن وی تا 20دقیقه وی را در حالت ایستاده نگه دارید تا هضم غذا راحتتر صورت گیرد.

رفلاکس معده نوزاد در نوزاد موقتی است و نهایتا تا یکسالگی کودک شما طول می‌کشد. ولی بدانید که این اوضاع همیشگی نیست و به زودی تمام می‌شود.

بیماری های رفلاکس معده

از دیگر علل دل درد نوزاد می‌توان به بیماری های رفلاکس معده اشاره کرد. طبق آمار پزشکی حدود یک سوم نوزاد به بیماری های رفلاکس معده دچار هستند که با مراجعه به پزشک متوجه آن خواهیدشد. البته دقت داشته باشید این بیماری نیز حاد نیست و با بزرگترشدن نوزاد و تقویت ماهیچه های وی کم کم درمان خواهدشد.

درمان دل درد نوزاد ناشی از رفلاکس معده

برای درمان دل درد نوزاد باید سعی کنید که پس از هر بار غذاخوردن نوزاد شما آروغ بزند و بهتراست سرش را نیز کمی بالاتر نگه دارید. همین دو کار ساده می‌تواند تاثیر بسیارزیادی را در کاهش درد نوزاد داشته باشد. اگر نوزاد شما خیلی غلت نمی‌زند، بهتراست زیر سر وی یک بالشت کوچک بگذارید تا سرش تا حدود 30 درجه بالاتر بیاید.

پزشک برای درمان دل درد نوزاد از داروهای مسدودکننده H2استفاده می‌کند که می‌تواند اسیدمعده را تاحدبسیارزیادی کاهش دهد. این داروها سبب می‌شود تا نوزاد کمتر در اثر رفلاکس اذیت شود و اما به کلی نمی‌تواند آن را درمان کند.

یبوست

یبوست یکی دیگر از علل دل درد نوزاد است که باید سریعا برای درمان آن اقدام کنید.  یبوست در اثر تغییرغذای نوزاد صورت می‌گیرد برای مثال اگر یکباره غذای وی را از شیرمادر به شیرخشک تغییر دهید، ممکن است دچار چنین حالتی شود. پس به عنوان والدین نوزاد باید حواستان به مدفوع نوزاد باشد و در صورت مشاهده هرگونه خون در آن به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

درمان دل درد نوزاد ناشی از یبوست

برای درمان یبوست نوزاد حتما به پزشک مراجعه کنید و به هیچ عنوان از داروهای گیاهی استفاده نکنید. داروهای گیاهی را در هر سنی نمی‌توان برای کودک استفاده کرد، به همین دلیل نیز برای مصرف نوزاد توصیه نمی‌شود.

در صورت تجویز پزشکی می توانید از شیاف گلیسیرین استفاده کنید که در همه داروخانه ها نیز یافت می‌شود. این شیاف کمک می‌کند تا مجرای خروج مدفوع چرب شده و عمل دفع راحت تر انجام شود.

در این مطلب برخی از شایع ترین علل دل درد نوزاد را با هم بررسی کرده و روش های درمانی آن را برای شما بیان کردیم. اگر ماه های اخر بارداری خود را می‌گذرانید و یا نوزاد کوچکی در منزل خود دارید، بهتراست اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید تا در مواقع حساس بتوانید یک تصمیم درست بگیرید.