در قدیم به جای پستانک از چه چیزی استفاده میشده است؟ | بررسی مزایا و معایب پستانک

آیا از خودتان پرسیده اید که در زمان قدیم به جای پستانک از چه چیزی استفاده میشده است؟

  • در زمان های قدیم کشمش را تمیز کرده و درون یک پارچه ی تمیز توری میریختند و سر آن را محکم میبستند و برای مکیدن در دهان کودک قرار می دادند.
  • ریشه شیرین بیان نیز از دیگر پستانک های سنتی ایرانیان بوده که مورد استفاده قرار می گرفته است.

نوزادان در زمان در آوردن دندان، نمی خواهند که یک جسم سخت را به دندان بمالند. ریشه تازه شیرین بیان جهت این کار بسیار عالیست. در صورتی که ریشه تازه در دسترس نیست، ریشه خشک آن را از عطاری خریداری نموده، آن را تمیز بشویید و برای چند ساعت آن را در آب بخیسانید و سپس آن را به دست کودک بدهید تا به لثه های خود بکشد. این یک دندان گیر سالم، طبیعی و خوشمزه است که موجب تقویت لثه ها و تسریع رشد رشد دندان‌ها میگردد.

مزایا پستانک چیست؟

برای برخی نوزادان استفاده از پستانک، راهی مناسب در فاصله بین شیردهی است. مزایای استفاده از پستانک عبارتند از:

1- پستانک، نوزادان بی قرار را آرام خواهد کرد. برخی از نوزادان با مکیدن یک شی آرام خواهند شد.

2- پستانک راهی برای به وجود آوردن حواس پرتی موقتی میباشد. وقتی که کودک گرسنه هست تا آماده شدن برای شیر دادن و یا درست کردن شیشه شیر برای او میتوان پستانک را مورد استفاده قرار داد. همچنین در زمان تزریق واکسن و سایر موارد نیز میتواند کودک را تا حدودی آرام نماید.

3- پستانک به خوابیدن کودک کمک خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که از پستانک بعنوان نخستین وسیله برای آرام کردن کودک استفاده نکنید.

4- پستانک خطر بروز (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کم می کند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از پستانک در زمان خواب باعث کاهش بروز این سندروم می شود.

5- پستانک یک وسیله دور انداختنی میباشد. در صورتی که زمانی رسیده که کودک باید این عادت را ترک نماید، شما میتوانید به آسانی پستانک را دور بیاندازید، ولی اگر کودک عادت به مکیدن انگشتان داشته باشد ترک آن بسیار سختتر است.

معایب پستانک چیست؟

1- استفاده زود هنگام  از پستانک سبب ایجاد اختلال در شیردهی میشود. مکیدن پستانک متفاوت از مکیدن پستان یا شیشه شیر میباشد. نوزادی که از همان نخست به مکیدن پستانک عادت دارد، در مکیدن درست پستان مادر دچار مشکل می گردد.

2- کودک وابسته به پستانک میشود. در صورتی که کودک از پستانک در زمان خواب استفاده نماید، چنانچه نیمه شب از دهان وی بیفتد با گریه از خواب بیدار خواهد شد.

3- پستانک خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را بیشتر خواهد کرد. می توان گفت که سرعت ابتلا به عفونت گوش میانی از زمان تولد تا 6 ماهگی بسیار کم میباشد و این درست زمانی است که خطر بروز ناگهانی سندرم مرگ نوزاد زیاد میباشد.

4- استفاده ی طولانی مدت از پستانک سبب بروز مشکلات دندانی میشود. استفاده معمولی از این وسیله در نخستین سال های تولد، مشکل جدی برای دندان ها به وجود نخواهد آورد. ولی اگر کودک به طور دائمی از پستانک استفاده نماید، به مرور زمان دندان های جلو و بالا به سمت بیرون کج شده و فک بالا و پایین ناهمتراز خواهند شد.

 

منبع: نی نی بابا