بازی چیست و تاثیر بازی بر رشد روانی کودکان چیست؟

عده ای معتقدند همین که کودک به نحوی بازی با اشیا را شروع کرد، واكتش او نسبت به کودکان دیگر تغیر می کند. گفته می شود بازی رشد روانی کودک را افزایش می دهد و کودکان فاقد اسباب بازی از لحاظ شناختی از همسالان خود عشب ترند. شخصیت کودک در ضمن بازی شکل می گیرد، دگرگونی های زیادی در روحیات و خلفيات او روی می دهد و همه این ها تکامل و پیشرفت را برای کودک مهیا می کند. در میان انواع بازی، بازی های ابتکاری که آفریده خود کودکان هستند، اهمیت ویژه ای دارند زیرا به شخصيت كودك شكل می دهند و وسیله خوبی برای تربیت او محسوب می شوند.

عده ای دیگر معتقدند که بازی راه را برای دوستی و مراوده میان کودکان همسال می گشاید و کودک کم کم خود را عضوی از یک جمع احساس می کند و به ارزیابی منصفانه رفتار و کردار خویش و بازی هایش می پردازد. در حین بازی، شخصیت کودک به سوی اتحاد و همکاری با همبازی ها شکل می گیرد و شور و شوق و احساس مسئولیت در او به وجود می آید.

بازی امکان تجربه و تعامل های مستقیم با عوامل محیطی را برای کودک فراهم می کند . بازی نه تنها بر رفتارهای هوشمندانه و قابل مشاهده کودک اثر دارد، بلکه بر ساخت فیزیولوژیکی مغز او تاثیر غیر قابل انکار دارد. میان ۳ تا ۷ سالگی، کودک عواطف خود را آشکارا ابراز کرده ، به تدریج عواطف خود را شناسایی می کند، پیرامون فرزند سالم صورت گرفته است، با بررسی نقش بازی در رشد روانی کودکان، به این نتیجه رسید که بازی می تواند در رشد روانی کودکان مؤثر باشد و منجر به افزایش سلامت روانی کودکان شود.

در تحقیق دیگری که توسط گلدمن، پیرامون بررسی اثرات بازی های فکری بر رشد روانی کودکان صورت گرفته، با بررسی ۹۲ کودک در دامنه سنی ۳ تا ۷ سال یافته های خود را اینگونه عنوان نمود که بازی های فکری اثر مثبت و معنی داری بر رشد روانی کودکان بر جای می گذارد. در ادامه به بررسی مواردی که در تاثیر بازی بر رشد روانی کودکان مهم هستند می پردازیم:

بازی چیست؟

بازی عبارتست از فعالیتی که بدون وجود نیروی خارجی زور و اجبار و کاملا اختیاری و بدون هدف و منظور خاصی انجام می دهیم بطوریکه انجام آن سبب آرامش و لذت گردد نوع بازی: طبق رویکردها و تعاریف متعدد، بازی را به انواع مختلفی از جمله بازی های فردی و جمعی، بازی های قراردادی و غیر قراردادی و تقسیم بندی نموده اند.  زمان بازی: به مدت زمان صرف شده برای بازی از جانب كود کی اطلاق می شود.

نوع اسباب بازی: وسایل و ادوات بازی کودکی که در طبقه بندی های مختلف همچون اسباب بازی های فکری، مهارتی، سرگرمی و ورزشی جای می گیرند.

رشد روانی: رشد روانی، طبق رویکردهای متفاوت، از جمله اریکسون تعاریف متعددی را به خود اختصاص می دهد و مراحل گوناگونی را نیز شامل می شود که این تحقیق رشد روانی توسط دو سازه مهارت های اجتماعی و هوشبهر واندازه گیری می شود و در کارکردهای شخصی و اجتماعی بارز می گردد.

مهارت های اجتماعی: از نظر اجتماعی، مهارت های اجتماعی رفتارهای قابل قبولی هستند که فرد را قادر می سازند تا به طور مؤثری با دیگران تعامل داشته و از پاسخ های غیر قابل قبول اجتماعی اجتناب نماید. مشارکت داشتن، کمک کردن، پیش قدم شدن در شروع ارتباطات و تعریف و تمجید کردن، مثال هایی از مهارت های اجتماعی هستند.

لازم به ذکر است که مهارت های اجتماعی در این تحقیق شامل ۵ عامل می باشد که به ذكر تعاریف نظری آنها پرداخته می شود همیاری: شامل رفتارهایی مثل کمک کردن دیگران، مشارکت با مطالب درسی و انجام دادن قواعد و دستور العمل ها دستورات می شود.

جرئت ورزی: شامل شروع کردن رفتارها، مثل درخواست از دیگران برای کسب اطلاعات، معرفی کردن خودش و پاسخگویی به اعمال دیگران می گردد.

خویشتن داری: شامل رفتارهایی می شود که در موقعیت های تعارضی مشل پاسخگویی مناسب به مسخره شدن و موقعیت های مادی که نیازمند توجه کردن و سازش است، رخ می دهد.

مسئولیت پذیری: شامل رفتارهایی است که توانایی برای ارتباط با بزرگسالان و انجام تکلیف را نمایان می سازد، کفایت تحصیلی: شایستگی که فرد در حیطه های تحصیلی و دروس مرتبط با مدرسه از خود نشان می دهد.

هوش: يك استعداد کلی برای شناخت و درک در جهان خود و برآورده کردن انتظارات آن تعریف کرد که شامل توانایی های فرد برای تفکر منطق، اقدام هدفمند و برخورد موثر با محیط می باشد.

دانش: دانش، به مجموعه اطلاعاتی اطلاق می شود که از طریق مدرسه و یا در محیط منزل به خردسال انتقال می یابد، استدلال کمی توانایی برای سرو کار داشتن با ارقام و حل مسائل کمی را که در حیطه توانایی محاسبات انجام می گیرد.

حافظه فعال: طبقه ای از فرایند حافظه که اطلاعات متنوعی را در حافظه بلندمدت اندوزش می کند و مورد بازبینی، ذخیره با انتقال قرار می دهد، به عنوان حافظه فعال شناخته می شود.

جهت مشاهده جدیدترین محصولات دلیجان کلیک فرمایید

 

منبع: فروشگاه سیسمونی نی نی بابا