مهمترین علت های کم شنوایی در کودکان چیست؟

شنوایی یکی از اصلی ترین نیاز های کودکان است که برای مهارت های گفتاری و زبانی و نیز آینده کودکان اهمیت بسیاری دارد. در قدیم اغلب شناسایی قوه شنوایی کودکان حتی تا سن 2 سالگی هم قابل تشخصیس نبود و پس از این که والدین متوجه می شدند که کودک نمی تواند صحبت کند از این حادثه با خبر می شدند. ولی امروزه غربالگری شنوایی از بدو تولد در بسیاری از کشورها ضروری است و باید انجام شود. تشخیص این موضوع تا قبل از 6 ماهگی می تواند از بسیاری از آسیب های بعدی جلوگیری نماید. در ادامه این مقاله از فروشگاه سیسمونی نی نی بابا همراه ما باشید.

گوش آدم ها از سه قسمت ساخته شده است که نقش مهمی در شنیدن دارند:

  1. گوش خارجی
  2. گوش میانی
  3. گوش داخلی

کم شنوایی کودکان سه علت اصلی دارد که عبارتند از:

۱) اوتیت میانی (عفونت های گوش)

۲) علل مادرزادی

۳) علل اكتسابی

اوتیت میانی

اوتیت میانی التهاب در گوش میانی (ناحیه پشت پرده گوش) میباشد كه اغلب با ترشح مایع در آن ناحیه همراه خواهد بود. این مایع گاها عفونی میباشد. علائم، شدت، میزان تكرارپذیری و طول مدت بیماری تفاوت دارد. ممكن است از مایع غیرعفونی، روشن و رقیق بدون درد و تب و تنها كمی كاهش شنوایی تا حمله های تكرار شونده همراه با مایع چسبنده غلیظ در گوش و بعضی شكایات دیگر نظیر كم شنوایی دائمی متغیر باشد.

علل مادرزادی کم شنوایی

این کم شنوایی ها در زمان تولد نوزاد یا بعد از آن هستند که به عوامل ژنتیکی، عفونت ها و شرایط خاص پیش از تولد مرتبط هستند. امروزه حدود ۵۰ درصد از همه كم شنوایی های مادرزادی كودكان مرتبط با عوامل ژنتیكی هستند.

كم شنوایی های اكتسابی

كم شنوایی های اكتسابی به كم شنوایی هایی گفته می شود كه بعد از تولد در هر زمانی برای فرد ایجاد گردند و دلیل آن بیماری ها، صدمات و شرایط خاص هستند. نمونه هایی از شرایط ایجاد كننده كم شنوایی در كودكان موارد زیر هستند:

  • عفونت های گوش
  • داروهای اتوتوكسیك(آسیب به سیستم شنیداری)
  • مننژیت
  • سرخك
  • انفسفالیت
  • آبله مرغان
  • آنفلوانزا
  • سرخجه

خطر کم شنوایی برای کودکانی که مدام سرماخوردگی دارند

بنابر گفته برخی متخصصان عدم توجه به بهبود کامل این عفونت و تجمع مایع در گوش میانی کودک در بعضی مواقع باعث ایجاد کم شنوایی انتقالی در کودکان خواهد شد. همچنین پزشک متخصص ممکن است در بعضی مواقع برای جذب سریعتر مایع داخل گوش میانی و درمان عفونت آن به تجویز داروهای آنتی بیوتیک روی آورد.

 

منبع: بلاگ نی نی بابا

مطالب بیشتر:

کالسکه دلیجان