ضروری ترین راهکارهای حفظ امنیت کودکان چیست؟

کودک نیاز به امنیت دارد. همین نیاز به امنیت باعث ایجاد وابستگی کودک به والدین می‌شود. به همین دلیل والدین وظیفه دارند تا امنیت فرزندان خود را تامین کرده و آرامش را به آنها هدیه دهند. ولی بسیار خوب است این امنیت طوری ایجاد شود که در بزرگسالی فرزند به والدین خود وابسته نماند.

از طرفی دیگر عدم آرامش و حس امنیت در کودک خود باعث به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی شدیدی خواهد شد که جبران ناپذیر است. شاید به همین دلیل روانشناسان می‌گویند کودک در 2 سال اول زندگی نباید بیش از چند ساعت از مادر خود جدا باشد. اما حس امنیت را در کودکان چگونه می‌توان ایجاد کرد؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

حفظ امنیت و حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی

حفظ امنیت کودکان

وقت گذراندن کنار خانواده

اولین و مهمترین اصل برای ایجاد حس آرامش و امنیت در کودک حضور او در کنار خانواده است. به همین دلیل حتما در روز زمانی را برای جمع شدن خانواده دور هم اختصاص دهید. با فرزندان خود بازی کنید. با آنها درباره مسائل مختلف صحبت کنید تا حس اعتماد به نفسشان را افزایش دهید.

به کودکان اجازه ابراز احساسات دهید

به کودک خود اجازه دهید احساسات خود نظیر استرس، خوشحالی، غم و ناراحتی را ابراز کند. با اینکار بهتر از حال و هوای کودک خود خبردار شده و در صورت بروز مشکل راحتتر می‌توانید آنها را حل کنید زیرا کودک واهمه‌ای از بیان و ابراز احساسات خود پیش شما نخواهد داشت و اینگونه حس امنیت بیشتری خواهد داشت.

بازی کردن با کودک

سعی کنید با کودک خود بازی کنید. بخصوص بازی‌های چالش برانگیز و جذاب که به رشد جسمی و فکری کودک کمک کند. بازی کردن با کودک حس صمیمیت را بین شما افزایش خواهد داد و کمی از رابطه والد و فرزند فاصله گرفته و به دوست تبدیل می‌شوید. این صمیمیت باعث می‌شود کودک به راحتی تمامی مسائل خود را بدون واهمه با شما در میان بگذارد و اینگونه حفظ امنیت کودک ساده‌تر خواهد بود.

کمک به سایر افراد

باید به دیگران کمک کنید و کمک کردن را نیز به کودک یاد بدهید. کمک کردن حس خوبی در کودک ایجاد کرده و حس اعتماد به نفس را در او افزایش می‌دهد. پس فرزند خود را تشویق کنید به دوستانش کمک کند. در خانه وظیفه‌های کوچکی به او بدهید و بخواهید در برخی کارها به شما کمک کند. به این صورت کودک احساس قوی بودن می‌کند. حس قدرت، حس امنیت را نیز در کودک افزایش می‌دهد.

با فرزند خود مشورت کنید

به کودک خود ارزش بدهید. برخی مواقع نظرش را درباره مسائل مختلف بپرسید. درباره مسائل مختلف با او مشورت کنید. با اینکار نشان خواهید داد که کودک خود را عاقل، مهم و با ارزش می‌دانید. کودک نیز با افزایش حس اعتماد به نفس قطعا آرامش و امنیت بیشتری خواهد داشت.

ترس‌های کودک را کوچک نشمارید

کودکان از مسائل مختلفی مثل دزد، تاریکی، هیولا و … وحشت دارند. شاید فکر کنید این ترس‌ها طبیعی است اما نباید ساده از کنار آنها رد شوید. برخی والدین از این ترس‌ها برای ساکت نگه داشتن بچه در شرایط مختلف استفاده می‌کنند. اینکار اشتباه محض است. باید حس ترس را در کودک از بین ببرید. نشان دهید که با تمام وجود و امکانات و به هر طریقی امکان آرامش و امنیت او را فراهم می‌کنید و در همه حال به فکر او هستید. به علاوه با او صحبت کنید و بگویید زمانی که بزرگتر شد چگونه می‌تواند در جامعه امنیت داشته باشد.

سخن آخر

ما تمامی عوامل ایجاد حس امنیت را در کودکان بیان کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. ما را با نظرات خود خوشحال کنید تا بتوانیم مقالاتی باکیفیت تر با محتوای بهتری برای شما کاربران عزیز تهیه کنیم.

 

به نظر شما ضروری ترین راهکارهای حفظ امنیت کودکان چیست؟

 

منبع: نی نی بابا