شیر خشک چیست و از چه سنی برای کودکان استفاده می شود؟

همه پستانداران به نوزاد خود شیر می‌دهند. انسان نیز جز پستانداران بوده و از این قاعده مستثنی نیست. اما گاهی اوقات پیش می‌آید مادر به دلایل خاصی مانند نداشتن شیر، بیماری و مصرف دارو نتواند به فرزند خود شیر دهد. در گذشته در این شرایط از یک زن شیرده دیگر برای سیر کردن بچه کمک می‌گرفتند. اما امروزه با وجود شیر خشک دیگر نیازی به کسی نیست. اما شیر خشک چیست؟ چه نوع شیر خشکی برای فرزند ما مناسب است ؟ پاسخ تمامی این قبیل سوالات را در ادامه مقاله خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

 

تاریخچه تولید شیرخشک

حدود سال 1800 میلادی شیر خشک برای سیر کردن کودکان سر راهی و ایتام تولید شد. این کودکان چون سرپرستی نداشتند ممکن بود به دلیل نرسیدن مواد ضروری به بدن تلف شوند. از آنجا که تعداد آنها کم هم نبود نمی‌شد از زنان شیرده کمک گرفت. به همین دلیل شیر خشک تولید شد تا بتوان در حد امکان مواد ضروری به بدن این کودکان رسیده و به خوبی رشد کنند. اما این شیر خشک‌ها نمی‌توانست جایگزینی برای شیر مادر باشد زیرا همه مواد مورد نیاز برای رشد کودک در آن وجود نداشت.

با پیشرفت علم و تکنولوژی شیر خشک‌ها نیز تغییر کردند. به طوریکه می‌توانند جایگزین خوبی برای شیر مادر باشند. امروزه شیر خشک‌ها تمام مواد مغذی برای رشد بچه را در خود دارند. به علاوه در انواع مختلفی نیز تولید می‌شوند که با توجه به شرایط هر کودک می‌توان از یک نوع بخصوص استفاده کرد.

 

شیر خشک چیست و از چه موادی تشکیل شده است ؟

شیر خشک، شیری بر پایه شیر گاو و گاهی بر پایه سویا است. اما از آنجایی که کودکان تا قبل از 2 سال نمی‌توانند از شیر گاو استفاده کنند این شیر به شدت اصلاح می‌شود. برای مثال چربی شیر گرفته شده و مواد قندی به شیر اضافه می‌شود. به علاوه ترکیبات پروتئینی و معدنی را تا حد امکان کاهش داده و کربوهیدارت را افزایش می‌دهند. به شیر خشک ویتامین‌های مختلف نیز افزوده می‌شود اما هضم این ویتامین‌ها برای نوزاد سخت است، به همین دلیل از خام‌ترین شکل ویتامین‌ها استفاده شده که ارزش غذایی آنها را کاهش می‌دهد.

در شیر خشک از شیرین کننده استفاده می‌شود. این شیرین کننده ها لاکتوز ( قند شیر) و فروکتوز ( قند میوه ) مالتودکستروز ( قند مالت)  هستند. البته امروزه شیرخشک‌های بدون قند یا با قند بسیار پایین نیز تولید می‌شود.

 

آیا مصرف شیر خشک برای کودک خطرناک است؟

درست است که شیر خشک نمی‌تواند جایگزین شیر مادر باشد، چون کودک برای رشد نیاز به مواد مغذی گسترده و خاصی دارد، اما برخی اوقات با توجه به شرایط مادر یا حتی کودک باید از شیر خشک استفاده کرد. ولی شیر خشک به هیچ عنوان نمی‌تواند برای کودک خطرآفرین باشد. تنها باید شیر خشک مناسب برای کودک خود را انتخاب کنید.

در گذشته تصور می‌شد که شیر خشک می‌تواند باعث مرگ کودک شود. دلیل این تفکر این بود که در کشورهای جهان سوم و فقیر آب سالم به ندرت یافت می‌شد و از آنجا که شیر خشک با آب مخلوط می‌شود می‌توانست بیماری‌هایی برای کودک در بر داشته باشد. حتی با اینکه امروزه در بیشتر کشورها آب سالم و تصفیه شده در دسترس است اما باز توصیه می‌شود ابتدا آب را جوشاند و سپس از آن برای تهیه شیر نوزاد استفاده کرد.

محصولات فروشگاه نی نی بابا:

 

از چه سنی می‌توان به کودک شیرخشک داد؟

از بدو تولد می‌توان به کودک شیر خشک داد. ولی شیر خشک در دوره‌های مختلف متفاوت است. برای مثال یک سری شیر خشک‌ها که به نام Formula infant معروف هستند مخصوص نوزادان تازه متولد شده است. برخی شیر خشک‌ها به نام follow up formula برای 6 ماهگی به بعد مناسب هستند.

 

در خرید شیر خشک به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • سن کودک : سعی کنید متناسب با سن کودک شیر خشک مناسب تهیه کنید.
  • میزان آهن : نوزادانی که شیر مادر مصرف نمی‌کنند دچار فقر آهن می‌شوند به همین دلیل تا 1 سالگی باید از شیر خشک با آهن اضافی استفاده کنند.
  • قند: برخی کودکان به لاکتوز ( قند شیر ) حساسیت دارند. به همین دلیل باید از شیرخشک بدون لاکتوز برای آنها استفاده کرد.
  • برند: باید از شیر خشک‌هایی که معتبر هستند و استاندارد و تاییدیه وزارت بهداشت دارند استفاده کنید.
  • برای خرید شیر خشک با پزشک کودک مشورت کنید تا بتوانید مناسب‌ترین شیر را برای کودکتان انتخاب کنید.
  • اگر کودک شما به شیر بر پایه گاو حساس است از شیر خشک بر پایه سویا استفاده کنید. ولی باید توجه کنید از نوعی استفاده کنید که مواد مغذی بیشتری دارد. زیرا جذب کلسیم و … از طریق شیر سویا کمتر است.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و با آشنایی بیشتر با شیر خشک بتوانید بهترین شیرخشک را برای دلبندتان انتخاب کنید.

منبع: نی نی بابا