کودک همسری چیست و چه معضلاتی دارد؟

4 سال پیش
کودک همسری

کودک همسری نوعی ازدواج رسمی یا غیر رسمی است که که در آن فرد پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی وارد پیمان زناشویی می شود که از معضلات اجتماعی و ناهنجار روزگار ماست که به نوعی تضییع حقوق کودکان محسوب می شود. هدف از این تحقیق بررسی معظلات اجتماعی ناشی از ازدواج در سن پایین و پیامدهای آن، هم چنین بررسی این موضوع مهم از دیدگاه های مختلف بود. طبق نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب قوریت این طرح، خواستار پرداختن مجلس به مسئله ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال و پسران کمتر از ۱۶ سال شدند.

برای بررسی دیدگاه های مختلف از پیامدها و دیدگاه های جسمی و روانی، اجتماعی و حقوقی استفاده شد عدم توانایی جسمی، روحی و هم چنین عدم آمادگی آموزشی و تربیتی کودکان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی و اقتصای بزرگ و سنگینی همچون همسری (اعم از زن با شوهر)، پدری و مادری، نه تنها منجر به آسیب پذیری و عدم ماندگاری آنها در این نقش های اجتماعی گردیده، بلکه سیب دستی بنیان های خانواده، وقوع تجربه تلخ اجتماعی، آسیب پذیری جسمی و روحی فرد کودک و در نهایت محرومیت های اجتماعی و اقتصادی حاصل از آن بی همسری (بیوہ یا مطلقه شده است.

راهکاری که می توان در این زمینه پیشنهاد داد عبارتند از ایجاد برنامه های آموزشی برای خانوادها و عدم پذیرش دفترخانه ها در ثبت ازدواج کودکان که شاید بتوان مشابه چنین رفتارهایی را در کلیه سطوح و اقشار مختلف جامعه نهادینه کرد.

کودک همسری یکی از معضلات اجتماعی

کودک همسری یا ازدواج کودکان بویژه در دختران یکی از معضلات اجتماعی و فالنجار روزگار ماست که به نوعی تضييع حقوق کودکان محسوب می شود. مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال جاری به این موضوع توجه ویژه نشان داد و یک فوریت اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانونی مدنی را تصویب کرد. هرچند نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب قوریت این طرح، خواستار پرداختن هر چه سریع تر مجلس به مسئله ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال و پسران کمتر از ۱۶ سال شدند، متأسفانه برخی از نمایندگان نیز معتقد بودند که در حال حاضر پرداختن به این مساله اولویتی ندارد.

خواندن مقاله  نکاتی که در هنگام خرید سه چرخه باید به آن توجه کنیم

تبلیغات: فروشگاه سیسمونی نی نی بابا

گرچه بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند مسئله ازدواج کودکان دغدغه بسیاری از اقشار جامعه نیست، اما باید گفت که اتفاقا این نوع مسائل دغدغه بسیاری از مردم است، اما از آن جایی که کودک ۱۱ ساله ای که به زور با مرد چهل ساله ازدواج می کند هیچ تریبونی ندارد، مشکلات آنها کمتر اعلام می شود. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اعلام آمارهای رسمی همه ماجرا نبوده و به طور حتم وقوع این پدیده بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است که در مناطق مختلف کشور روی می دهد و جایی ثبت نمی شود. آنچه در این میان اهمیت دارد، توجه به مظلومیت کودکانی است که توان و جرئت اعتراض ندارند. امید است که مظلومیت فرشته های کوچکی که بر اساس جبر روزگار مورد بی مهری قرار می گیرند بیش از پیش مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار گیرد.

تعریف کودک همسری

ازدواج کودکان با کودک همسری نوعی ازدواج رسمی یا غیر رسمی است که که در آن فرد پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی وارد پیمان زناشویی می شود (مالهورتاء ۲۰۱۰). وقوع ازدواج در سنین خردسالی و به تعبیر مشخص کودکی که در کنوانسیون های جهانی تا ۱۸ سالگی را در بر می گیرد، پدیده ای است که در اکثر جوامع توسعه نیافته، سنتی و بسته روی می دهد. این پدیده با وجود برخورداری از
کارکردهایی که در برجه نمایی از تاریخ اجتماعی انسان چه بسا دارای کارکردهای مناسبی نیز بوده است! ولیکن با پیشرفت و تحولات اجتماعی و فرهنگی حاصل از توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع و نوسازی و مدرنیزاسیون آنا، امروزه از آثار و تبعات آسيب شناختی مهمی برخوردار است.

خواندن مقاله  خرید کالسکه و راهنمای جامع خرید کالسکه

 

کلید واژه: آسیب های اجتماعی، کودک همسری، تبعات جسمی، تبعات حقوقی

 

منبع: نی نی بابا

۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب mr.emami

بدون دیدگاه

logo-samandehi